Diari de Balears Ruidos.org: la lucha contra el ruido

Palma de Mallorca, 07/01/04

Les principals queixes a Balears són brutor, renou i poques zones verdes

El malestar dels ciutadans és més gran a Palma i en els diferents nuclis turístics
B. Picornell
La manca de zones verdes, la poca neteja dels carrers i els renous exteriors són els principals problemes de les llars de les Illes Balears, segons el Cens de Població i Habitatge 2001, publicat per l'INE. La nostra comunitat autònoma segueix la tònica de la resta de l'Estat, encara que, com es pot observar en el gràfic adjunt, la demanda de zones verdes i de neteja supera el total del conjunt espanyol.

Així, les queixes per l'absència de zones verdes (42'3% de les llars) tan sols es veuen superades a Andalusia (47'4%), Múrcia (45%) i Ceuta i Melilla (71%). Respecte de la brutor dels carrers, la protesta és formulada pel 37'1% de les famílies, davant el 31'8% estatal. Per davant, hi ha Madrid (39'2%), Múrcia (40%) i Ceuta i Melilla (49'8%).

En relació als renous exteriors, les Balears, tot i que només superen lleugerament la mitjana estatal, es col·loquen a la banda alta del rànquing. La denúncia d'aquesta molèstia arriba a un percentatge superior a Catalunya, València, Madrid, Múrcia i Ceuta i Melilla. Per sobre de la mitjana balear, quant a aquestes tres molèsties, se situen Palma, Pollença i Son Servera.

A continuació es poden esmentar els següents municipis que destaquen perquè superen el conjunt de la Comunitat en dos dels problemes denunciats: Binissalem, Bunyola, Capdepera, Eivissa, Felanitx, Maó, Manacor, Sant Antoni de Portmany i Sóller. La preocupació per la delinqüència i el vandalisme en les proximitats de la llar tan sols es manifesta d'una manera especialment intensa a Palma, Eivissa i Son Servera.

Com es pot observar, a pesar que la respostes depenen de criteris subjectius, els principals problemes de les llars es concentren a les zones més densament poblades de les Illes, la capital, l'àrea metropolitana i les zones turístiques. La tranquil·litat es confirma com a patrimoni dels municipis de l'interior.